-
خانه
-
بایگانی نوشتهها
بایگانی نوشتهها
موسیقی همواره نقشی پررنگ در زندگی نوجوانان داشته است، اما با گسترش فناوری و دیجیتالیشدن ابزارهای شنیداری، الگوهای مصرف موسیقی نیز تغییر کردهاند. در ایران، همانند بسیاری از کشورهای دیگر، نوجوانان اصلیترین مصرفکنندگان موسیقی به شمار میروند و انتخابهای آنها میتواند بازتابی از تغییرات فرهنگی، اجتماعی و تکنولوژیکی باشد. پیمایشی که در سال ۱۴۰۲ درباره عادات شنیداری نوجوانان ایرانی انجام شده است، تصویری از این تغییرات را ارائه میدهد.
شب یلدا، که پیشینۀ آن به دورۀ ایران باستان برمیگردد، همهساله توسط جامعۀ ایرانی گرامی داشته میشود. در این شب فعالیتهای متنوعی انجام میگیرد اما عنصر مشترک در بین بیشتر این فعالیتها، جمعیبودنشان است که با مهمانیدادن و مهمانیگرفتن میسر میشود. ایرانیان از گذشته به مهماننوازی شهرت داشتهاند و این شب نیز بهانهایست تا این ویژگی پسندیده را بیشتر به نمایش بگذارند. به این مناسبت، نگاهی داریم به جایگاه مهمانی در جامعۀ ایران.
تا همین چند دهه پیش کسی فکرش را نمیکرد که بتواند تنها با چند کلیک به هر چه میخواهد دست پیدا کند. پدیدهای به نام اینترنت این ناممکن را به ممکن تبدیل کرد. به بهانۀ روز جهانی اینترنت که بهتازگی آن را پشت سر گذاشتهایم (29 اکتبر/8 آبان)، نگاهی داریم به این ابتکار شگفتانگیز انسانی.
در زمینۀ بازاریابی دیجیتال، افکار عمومی به نگرش، احساسات یا ادراک جمعی یک مخاطب هدف در مورد یک برند، محصول یا کمپین خاص اشاره دارد. ردیابی و تجزیه و تحلیل افکار عمومی به کسبوکارها در تنظیم استراتژیهای بازاریابی و بهینهسازی تصویر و عملکرد برندشان کمک میکند. در این یادداشت قصد داریم به موضوع افکار عمومی از جنبههای متفاوتی بپردازیم.
گردشگری یکی از صدها گزینهایست که افراد برای گذران اوقات فراغت خود آن را انتخاب میکنند و در نتیجۀ آن اتفاقات مثبت زیادی رقم میخورد. افزایش روابط بین فرهنگی، بالا رفتن آگاهی از جغرافیا و تاریخ مناطق مختلف و رونق فعالیتهای اقتصادی برخی از این اتفاقات است. هفتۀ گردشگری (6 تا 13 مهر) فرصت خوبیست که اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آوریم. به همین مناسبت، تصمیم گرفتیم یادداشتی در رابطه با پدیدۀ گردشگری در ایران و نظر مردم دربارۀ آن منتشر کنیم.
در سال 1379 همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران بود که 21 شهریورماه بهعنوان «روز ملی سینما» شناخته شد و در تقویم رسمی ایران جا گرفت. سینما از منظرهای متفاوتی قابل بررسی است. سینما بهعنوان صنعت، سینما بهعنوان سرگرمی، سینما بهعنوان رسانه و... . اما سینما در کجای زندگی ایرانیان جای دارد؟ برای پاسخ به این سؤال نگاهی داریم به پیمایشی که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تابستان سال 1400 انجام داده است. جامعۀ آماری این طرح، عبارت است از کلیۀ مردان و زنان ایرانی که سن آنها حداقل 15 سال بوده و در زمان اجرای طرح در شهرها و روستاهای همۀ استانهای کشور ساکن بودهاند.
چندین ماه است که بحث انتخابات ریاستجمهوری آمریکا داغ است. اخبار این انتخابات نه تنها در خود کشور آمریکا بلکه در کشورهای دیگر بهخصوص ایران نیز پیگیری میشود. از آنجا که آمریکا یکی از قدرتهای اول جهانیست، تحولات آن میتواند بر کل کشورها تأثیرگذار باشد. به همین خاطر، درصدد برآمدیم یادداشتی با این موضوع منتشر کنیم و علاقهمندان را از اتفاقات جاری در آمریکا باخبر سازیم. شبکههای تلویزیونی و ماهوارهای و سایتهای مختلف خبری بیشتر این موضوع را از دیدگاه تحلیلگران و متخصصان بررسی میکنند. اما ما در این نوشته قصد داریم نظرات عموم مردم آمریکا را در این باره انعکاس دهیم.
غذا از دیرباز جایگاه خاصی در میان مردم جهان و از جمله ایرانیان داشته است. ترکیب مواد غذایی در غذاهای ایرانی، طعمهای متنوعی ایجاد میکند و منبعی غنی از انواع ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز بدن به وجود میآورد. در عین حال، این استفاده از چاشنیهای متنوع اصلاً زننده و آزاردهنده نیست و طعمی ملایم فراهم میکند. در نتیجه، برای هر ذائقهای غذایی مناسب وجود دارد. از تأثیرات غذا بر جسم و قوای بدنی افراد که بگذریم و عمیقتر نگاه کنیم، متوجه میشویم غذا میتواند نقشهای دیگری نیز به خود بگیرد که در ادامه به برخی از این نقشها میپردازیم.
پرسش از محبوبیت بازیگران سابقهای طولانی در جهان رسانه دارد. سالانه نظرسنجیهای مختلفی با محوریت بازیگران صورت میگیرد؛ با یک جستجوی ساده میتوانید فهرستهایی از محبوبترین بازیگر، جذابترین، تأثیرگذارترین، خاطرهانگیزترین و... بیابید. فهرستهایی که مخاطبان علاقهمند هستند تا از رسانههای مختلف آنها را دنبال کنند و از تماشای بازیگران محبوب خود نه فقط در فیلمها، بلکه بر صدر فهرستهای نظرسنجی لذت ببرند!
اینکه افراد برای سرمایهگذاری پول پساندازشدهشان چه گزینهای را انتخاب میکنند، به عوامل مختلفی بستگی دارد. نگرشهای افراد، ویژگیهای شخصیتی و... از جمله این عوامل هستند که عملیات رایج مالی و سرمایهگذاری را شکل میدهند و به پیشبینی و شرح رفتار انسانی کمک میکنند. با توجه به اهمیتی که بحث سرمایهگذاری و عوامل تأثیرگذار بر آن دارد، در مهرماه سال 1402 تحقیقی انجام شد که از ترجیحات ایرانیان در این زمینه اطلاعات بیشتری پیدا کنیم.
افکارسنجی، سنجش عقاید و افکار مردم در مورد موضوعی خاص، در محلی خاص و در زمانی معین است که نشان میدهد مردم به چه دلیل عقیدۀ خاصی را پذیرفتهاند و یا چرا بهشدت از یک عقیدۀ خاص پشتیبانی میکنند؟